De oververhitte motor van uw bestelauto repareren
Wat komt daar aanrijden, een monster? Nee, het is een bestelauto met oververhitte motor. Wat echt op een monster kan lijken – en angstaanjagend kan zijn als u niet weet wat er aan de hand is. Het kan heel beangstigend zijn om veel stoom uit de motorkap te zien komen, dus is het wel zo handig dat u weet wat de oorzaken kunnen zijn. Vooraf weten wat er zou kunnen gebeuren is goed en kan zelfs helpen een zo’n stoomwolk te voorkomen.
Waarom raakt mijn motor oververhit?
Er zijn verschillende redenen waarom een motor te warm wordt. Het kan heel eenvoudig te maken hebben met snikheet weer, maar het kan ook een teken van een serieus probleem met uw bestelauto zijn. Lees verder voor meer informatie over wat er aan de hand kan zijn, en hoe u het probleem herstelt.
U hebt koeling nodig
Zorg goed voor het koelsysteem van de motor. Uw motor gebruikt koelvloeistof om zijn temperatuur te reguleren en dat moet op het juiste niveau zijn om op de juiste druk te werken. Om dit te controleren, schakelt u de motor uit, laat u de motor afkoelen en controleert u het niveau door de radiatordop los te draaien. Er moet een ontsnappende druk voelbaar zijn en de vloeistof moet binnen de parameters van de meter zijn. Simpel.
Als u geen ventilator hebt
Als uw ventilator stuk gaat, lukt het uw motor niet om de juiste temperatuur vast te houden op een laag toerental. U kunt de ventilator handmatig ronddraaien om te zien hoe deze beweegt. Als er veel weerstand is of als u onaangename geluiden hoort, is hij waarschijnlijk kapot en moet hij worden vervangen.
Een geblokkeerde radiator doet zijn werk niet
Geblokkeerde radiators kunnen worden veroorzaakt door zaken als zand en vuil dat naar binnen komt. Dan kan uw radiator geen lekker fris windje blazen. De radiator kan ook van binnen geblokkeerd zijn, wat u mogelijk kunt zien als u de radiatordop verwijdert en met een zaklamp naar binnen schijnt. Geen excuses hier: iedereen heeft tegenwoordig een zaklamp op zijn telefoon. Als laatste kan uw radiator geblokkeerd zijn door lekkend koelvloeistof. Dit moet u oplossen voordat alles weer goed werkt.
De thermostaat, zo zie ik hem graag
Uw motor vertrouwt op een thermostaat om op de juiste temperatuur te werken. Als deze vast zit, denkt de motor dat hij al koel genoeg is, dus loopt er geen koelvloeistof meer door de radiator. Een bonkend geluid verraadt een slecht werkende thermostaat, veroorzaakt door heet en koud koelvloeistof dat in de radiator met elkaar botst. Dit gebeurt vaak binnen 20 minuten na het starten van de motor.
Niemand houdt van een slechte pomp
Koelvloeistof wordt door een pomp door uw motor en radiator rondgepompt. Het ronddraaiend deel van deze pomp kan in de loop van de tijd verslijten, maar ook de afdichtingen kunnen lekken. Dit veroorzaakt een piepend en krakend geluid, waarbij beide problemen aangeven dat de pomp moet worden vervangen.
Versleten koppakking
Niets is zo vervelend als een gesprongen koppakking. Dit is een veelvoorkomend probleem bij oververhitte motoren, waarbij de afdichting tussen de cilinderkop en het verbrandingsblok van uw bestelauto breekt. Klinkt het een beetje te technisch? Maak u niet druk, het is vrij duidelijk wanneer de koppakking gesprongen is, vooral voor een geoefend oog. Vreemde geluiden zijn tekenen die u zelf kunt waarnemen, maar het repareren van een koppakking is duur en kan maar een paar keer worden uitgevoerd.
Weet u zeker dat het de motor is?
Soms zijn we bang voor het ergste als er iets mis gaat tijdens de rit. Wanneer er stoom onder de motorkap uit komt, komt er vaak ook stoom uit onze oren. Maar het hoeft niet uw motor te zijn. Het kan ook een schokdemper zijn die hydraulische vloeistof op uw remmen lekt, wat veel goedkoper is om te repareren dan een gesprongen koppakking.
Voorkomen is beter dan genezen
Dat is al een oud gezegde. Maar oud of niet, het is wel waar. Van parkeren in de schaduw op een hete, zonnige dag tot regelmatig uw koelvloeistofniveau controleren en uw temperatuurmeter in de gaten houden. U kunt de temperatuur van uw auto ook laag houden door de ramen open te draaien en warme lucht uit de bestelauto laten. Het koelsysteem van uw motor moet elke 65.000 km of zo worden gespoeld en gereinigd, maar het blijft een goed idee om wegenwachthulp in te kunnen roepen wanneer u dat nodig hebt.
Als uw motor oververhit raakt, kunt u twee dingen doen die snel een oplossing bieden: uw airco uitzetten en uw ramen openen. De verwarming aanzetten kan helpen de warme lucht bij de motor weg te halen, maar als het buiten warm is dan is dit niet altijd een goede oplossing.
Als u stilstaat in het verkeer, probeer uw bestelauto dan in de neutrale stand te houden terwijl u uw gaspedaal een paar keer intrapt. Dit kan de motor koelen door meer water en lucht door de radiator te trekken. Maar aan de kant stilstaan is misschien wel de betere oplossing. Zet uw motorkap omhoog en wacht tot de rust is teruggekeerd. Als dit niet gebeurt, of als u zich echt zorgen maakt, ga dan naar de dichtstbijzijnde garage of roep de wegenwacht erbij en hoop dat ze er snel zijn.